Basis-handleiding voor een cliënt in de medische molen of de zorg.

Basis-handleiding voor een cliënt in de medische molen of de zorg.

Als je de medische molen in moet of gebruik moet maken van de (geestelijke gezondheid) zorg dan is dat meestal niet om de meest leuke redenen. Zeker als het om een kind gaat dan komt er heel wat op een ouder (en kind natuurlijk) af. Er gebeurt vaak zoveel op een hoog tempo dat je het idee hebt geleefd te worden en het overzicht kwijt te raken. Daarom een paar tips om een beetje een gevoel van controle te houden.

Zoek hulp, ten eerste

Het zou het mooiste zijn dat alles in het leven altijd vlekkeloos gaat, maar dat is helaas niet zo. Gaan dingen niet helemaal zoals ze zouden moeten gaan, zoek dan hulp. Daar is de zorg in Nederland voor. Je hoeft namelijk niet overal verstand van te hebben of alles alleen op te lossen.

Snap de reden van de verwijzing

Vaak besef je zelf al dat het beter is hulp te zoeken, maar soms zegt een ander het. Dat is vaak bij kinderen zo, bijvoorbeeld omdat ze op school iets opmerken. Het kan ook zijn dat je van de ene naar de andere hulpverlener wordt gestuurd. Vraag dan goed waarom het nodig is, wat het doel gaat zijn en waarom precies naar die ene hulpverlener of specialist.

Vragen, vragen, vragen

Als je in de medische molen of de achtbaan van de zorg zit kunnen dingen heel snel gaan. Voor de professional is het dagelijks werk en voor jou een nieuwe wereld. Professionals zijn getraind om alles goed uit te leggen, maar toch kan het zijn dat de hulpverlener al in de rijdende trein zit en jij nog op het perron staat, bij wijze van spreken. Dan worden er onderzoeken aangevraagd, testen gedaan, beslissingen genomen en medicatie voorgeschreven. En jij hebt geen idee waarom, opeens stond je gewoon weer buiten in de wachtkamer. Dus bedenk bij jezelf of je echt alles snapt. Zo niet, dan vraag je het en blijf je vragen tot je het wel snapt. Anders wordt je onzeker. Daarnaast, als je niet snapt waarom je iets moet doen (bijvoorbeeld een therapie of medicatie nemen) zul je het misschien ook niet doen of volhouden (wat zelfs nog slechter kan zijn voor je gezondheid).

Geen klik? Zeg dat dan

Soms heb je geen klik met je hulpverlener. Diegene is natuurlijk ook gewoon een persoon met een karakter en iedereen is anders, dus dat kan gebeuren. Zeg dat dan i.p.v. door te ploeteren. Zeker als je bij iemand een therapie volgt. Het moet wel werken namelijk, zodat jij er iets aan hebt. Je beschuldigt niemand, je bedoelt het niet persoonlijk, je hoeft er ook niet boos om te worden (de ander doet het niet expres) of om die reden te stoppen. Praat er over en kijk samen wat een oplossing kan zijn.

Bereid je voor

Bedenk goed wat jij uit het bezoek of het consult wil halen. Met welke informatie wil je de deur uit lopen. Ter plekke wordt je meestal overvallen en weet je misschien geen woord uit te brengen. Dus maak voor die tijd een lijstje met vragen en geef aan het begin van het consult aan dat je dat hebt. Dan kan de hulpverlener daar rekening mee houden qua tijd.

Blijf samenwerken

Zoals gezegd zijn het meestal niet de meest leuke redenen waarvoor je hulp of zorg zoekt. De boodschap van de hulpverlener kan dan ook weleens wat minder leuk zijn, misschien wel ronduit verdrietig en iets wat je niet wil horen. Wordt dan boos op de boodschap en niet op de hulpverlener, die is er echt om je helpen. Blijf samenwerken, iemand kan veel voor je betekenen. Zelfs in heel nare tijden

Zoek steun en neem misschien iemand mee

Het kan echt fijner zijn om samen met iemand de molen in te gaan, met iemand te praten over wat jou of je kind of gezin allemaal overkomt. Ook horen twee meer dan één, zeker als er veel emoties zijn.

Haal er uit wat er in zit

Zorg dat je goed op één lijn zit met de hulpverlener qua verwachtingen en het doel. Daar ben je zelf ook verantwoordelijk voor. Je bent daar voor jezelf en om iets beter te maken (of zo goed mogelijk), hoe naar de situatie ook is. Als je idee hebt dat diegene tegenover niet helemaal snapt wat voor jou belangrijk is zeg dat dan. Eenmaal allebei op een ander spoor is het heel lastig om weer bij elkaar komen.

Zit jij persoonlijk of met je kind en gezin in een medische molen of is er veel zorg en ben je het overzicht kwijt? Wil je kort sparren met iemand van buiten, maar met kennis en ervaring om alles even weer op rijtje te krijgen? Blijf er dan niet mee zitten en neem contact op. Zonde als je aan de chaos in je hoofd de energie verliest. Groet Sandra

zorgprofessionals

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s