#BasisBegripblog: #Documenteren is belangrijk (#communicatie, #persoonlijke #aanpak, #werk)

Documenteren van wat je hebt gezegd en gedaan is net zo belangrijk als het gesprek en beslissing zelf.

Het documenteren van wat je hebt gezegd en gedaan is net zo belangrijk als het gesprek en beslissing zelf. Als je een gesprek hebt gehad met iemand is het dus handig om goed te noteren met wie, wat, waar, waarom, wanneer enzovoort.

Schrijf niet alleen op welke beslissing je hebt genomen, maar ook waarom of waarom niet. Vergeet ook dat laatste niet, zeker als er meerdere mogelijkheden zijn. Vaak zijn er namelijk meerdere mogelijkheden en gaat het uiteindelijk om de argumentatie.

Beargumenteren, daar dwing je jezelf toe bij documentatie. Goed documenteren is dus niet alleen nuttig voor het later terug kunnen vinden van het gesprek of de situatie. Als je schrijft moet je ook even stil staan bij de inhoud van wat je schrijft en wordt je min of meer gedwongen om (nog eens) goed na te denken over jouw overwegingen.

Wil je graag advies of coaching om dit praktisch toe te passen? Of wil je weten hoe jij dit kan aanpakken in jouw specifieke situatie? Zie http://www.basisbegrip.nl 

IMG_20150805_215247_wm

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s