Een aantal tips en basishoudingen voor een goede sociale samenwerking en communicatie:
- Open en eerlijk zijn. Doe geen dingen achter de rug van iemand. Ook niet als het misschien goed bedoeld is.
- Spreek verwachtingen naar elkaar uit, zodat iedereen op één lijn zit.
- Maar afspraken of plannen over wat er moet gebeuren en door wie. Maar ook over wanneer deze afspraken en plannen geëvalueerd moeten worden.
- Betrek zo weinig mogelijk mensen als kan. Te veel meningen, te veel chaos. Tegenwoordig is het heel makkelijk om nog even iemand in te kopiëren in de mail, om er ook even naar te kijken. Voordat je het weet bemoeit iedereen zich er mee en zie je door de bomen het bos niet meer.
- Stem af welke hulpvraag er op een gegeven moment nog over is gedurende het proces. Even pas op de plaats maken als een situatie al lang gaande kan verhelderend werken.
- Hoor echt wat een ander te zeggen heeft en wat diegene daarmee wil zeggen, zonder dat je steeds denkt aan wat voor betrekking dat op jou heeft.
- Ken je eigen grenzen en draag het over of vraag om hulp als die bereikt zijn.