#gespreksvoering, #opvoeding, #advies : kies voor het geven van versterkend “begrip”

Er lijken twee soorten ‘begrip’ te zijn (niet ‘begrip’ van het type ‘kennis’ of ‘verstand’), namelijk een stimulerende en een niet-stimulerende soort. Beide zijn vaak goed en lief bedoeld en komen voort uit het laten zien dat je iemands emoties snapt, gedrag begrijpt of meevoelt met die persoon/het kind etc. Alleen de ene zal op lange termijn iemand meer opleveren dan de andere.

Stel een persoon/kind is ergens bang voor wat niet nodig hoeft te zijn. Je kan dan begrip tonen en zeggen: ” ik kan me voorstellen dat je bang bent, kom maar hier, je hoeft het niet te doen, we gaan weg enz”. Maar wat je iemand dan leert is een bevestiging (versterking) van die angst, dat het terecht is en dat diegene er niets mee hoeft te doen (wat jammer zou zijn) behalve weglopen. Als je begrip toont en zegt: “ik zie dat je bang bent, we doen het samen, ik doe het voor, we doen het in kleine stapjes, ik help je, zullen we het samen doen tot je stop zegt (gevoel van controle) enz”, dan versterk je diegene. Je helpt iemand over een weerstand heen te komen, succeservaring op te doen en meer zelfvertrouwen te krijgen uiteindelijk.

Dus hoewel beide soorten begrip voort komen uit goedheid en een behulpzame intentie, zal de een op lange termijn behulpzamer zijn dan de andere.bloem tussen blad

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s