#opvoedadvies : #duidelijkheid voor #hersenen in #ontwikkeling

Een volwassen (v) is in gesprek met een puber (p) want het huiswerk gaat niet zo lekker. Het is idee van de volwassene is dat gamen daar schuldig aan is.

v: “Als je uit school komt, wat ga je dan doen?”

p: “Afspreken met vrienden…”

(v denkt: “ach leuk, even sociaal doen, balletje trappen, frisse neus halen voor het huiswerk doen…..”)

p:”….online. We ontmoeten elkaar dan bij zo’n spel op internet.”

(v denkt:” ….of toch niet”)

v: “Hoe lang doe je dat dan?”

p: “Nou dat ligt er aan…”

v: “Waar aan?”

p: “…of mijn beste vriend ook mee doet.”

v: “Hoezo dan, speel je dan langer?”

p: “Nee juist niet, dan speel ik korter. Hij heeft regels bij hem thuis. Na een uur moet de computer uit en moet ie huiswerk maken. Dus dan verlaat hij het spel. En dan weet ik dat ik dat ook moet, want ik doe mee met zijn regels. Ik weet niet wat bij ons de regels zijn.”

Kinderen, pubers ook nog, hebben echt wel behoefte aan duidelijkheid en regels. Ook al lijkt het soms niet zo en schoppen ze steeds tegen grenzen aan. Bepaalde gebieden in de hersenen zijn wat later in de ontwikkeling waardoor kinderen bijvoorbeeld oorzaak en gevolg niet zo goed snappen als volwassenen dat doen. Ze kunnen dan wel wat richtlijnen gebruiken. En vaak geven ze die behoefte zelf al aan door die “grenzen (=richtlijnen) op gaan zoeken”.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s