#communicatie: een boze gesprekspartner, wees geen olie op het vuur

Stel, je moet met iemand in gesprek over zorgen die je hebt, een plan van aanpak, iets wat je de ander wel laten inzien enz enz. Maar….je gesprekspartner is boos. Dat is niet handig, onprettig en totaal niet constructief. Daar moet je zo snel mogelijk vanaf zien te komen, anders kom je niet veel verder.
Bedenk dat boosheid vaak komt door frustatie, onmacht, onzekerheid, angst etc. Het werkt over het algemeen niet goed als jij ook boos gaat zitten teruggillen of ook onzeker, gefrusteerd en angstig wordt. Dat is als olie op het vuur. Je kan beter een tegenovergestelde houding vertonen. Natuurlijk niet gaan zitten lachen ofzo, dat is iets te. Maar straal rust, respect, vriendelijkheid en beheersing uit. + en – heffen elkaar op, een en ander dooft uit.
Als dat niet goed werkt kun je nog iets anders doen: benoem het. “Voordat we verder gaan, ik zie dat u boos bent. Ik wil het graag eerst daarover hebben want we moeten er samen uit zien te komen/ we moeten nog belangrijke dingen bespreken en het niet prettig voor ons allebei als…/ we hebben hetzelfde doel en moeten gaan samenwerken daarin/ ik wil graag horen hoe u zich voelt enz enz.
De ander voelt zich gezien en gehoord.

Houd altijd voor ogen dat het doel vaak gezamelijk is, dat samenwerken beter werkt dan elkaar tegenwerken, dat het vaak niet persoonlijk is en dat jij daar zit met de beste bedoelingen. En de ander ook, onder al die boosheid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s