Praat vanuit jezelf als je iets moeilijks wilt bespreken.

Praat vanuit jezelf als je iets moeilijks wilt bespreken.

Als je zorgen hebt over een persoon, je bespeurt bepaalde emoties bij iemand of je stoort je aan iets bij een ander, dan kun je dat bespreken met diegene (als je echt denkt dat dat beter is voor iedereen, want je hoeft natuurlijk niet altijd alles te zeggen). Soms is dat ook gewoon je werk, het bespreken van lastige situaties. Dan is het handig om het aan te kaarten pratend vanuit jezelf.

Ook al is het zo dat het gedrag of de emotie van de ander hetgeen is wat storend is of tot zorgen leidt, JIJ bent nog steeds degene die daar iets van vindt. Dus praten op een “beschuldigende’  toon met daarbij een opdracht voor de ander dat hij of zij moet veranderen werkt vaak wat minder goed.

Begin de zin bijvoorbeeld met: ik zie dat…, ik merk…, ik maak me zorgen…, ik voel me hier niet prettig bij dus…, ik snap niet goed waarom….enz. Dit i.p.v. “jij doet dit” of

Verander de focus van een kind van negatief naar positief

Verander de focus van een kind van negatief naar positief

Als een kind in een bepaalde bui zit (huilen, niet willen, boos zijn) dan kan het daar in blijven hangen. Vaak is het een kwestie van een soort aangeleerd gedrag, een reflex. Ze zijn het, als het ware, gewend om altijd “nee” te zeggen of te gaan huilen bij een bepaalde situatie. Ze gaan daar dan ook mee door en laten het niet los.

Je kan dan als ouders daar op allerlei manieren op reageren zoals troosten, strenger zijn, er over praten of discussiëren, vragen wat er is enz. Dat is allemaal prima als het werkt, jij kent je kind het best. Maar als het niet helpt, bedenk dan dat de gemeenschappelijke factor van deze reacties is dat je aandacht geeft aan dat gedrag of die bui. Jij als ouder legt er ook de focus op.

Wat ook kan helpen is reageren met iets wat er totaal niets mee te maken heeft, waardoor het kind wordt afgeleid van zijn of haar bui. Ga na een kort moment van aandacht dus gewoon do